Gudstjänst 2010-02-28

GoranJag tänker ibland på männen som kör omkring dessa små lastbilar med gigantiska skyltar som inbjuder till sexshow i någon källare i city. Män som vart de än åker omkring möts av förakt trots att de knappast är ägare av dessa ställen eller tjänar stora pengar på den destruktiva sexhandeln. Om Jesus kom gående på gatorna här i Stockholm, då tänker jag att dessa föraktade män skulle vara bland de första han besökte och inbjuda till syndernas förlåtelse.

Skulle vi våga vara lika generösa? Tänk om en av dessa män med sin kvinnofientliga skyltlastbil kom och parkerade på kyrkans parkering och dök upp här i gudstjänsten. Hur skulle vi bemöta honom? Skulle vi, som vi läste i dagens evangelietext, ha samma blick som fariséen Simon hade och se med avsky eller förakt. Eller skulle vi modet att ha den blick som Jesus hade. Den lejonblick som Jesus hade som älskade och upprättade människor. Som inbjöd till möjligheten att kunna förändra sitt liv.

Utdrag ur predikan av Göran Gustafson i Andreaskyrkan 28 februari 2010.