Enskilt samtal

Ibland behöver vi stanna upp och reflektera över vårt liv och det kan vara skönt att få prata med en utomstående person. Våra pastorer har tystnadsrätt och du är välkommen att ta kontakt för att boka en tid.

I kyrkan använder vi ordet själavård, som berättar att själen liksom kroppen mår bra av friskvård. Du väljer själv vad du vill prata om. Inget är för stort eller litet för att få plats i samtalsrummet. Här finns också utrymme för förbön, för den som önskar.

Ibland kan ett själavårdssamtal leda fram till bikt. I bikten bekänner vi inför en annan människa (pastor) och Gud, situationer där vi agerat fel och kanske gjort andra människor illa. Biktens nav är inte misslyckandet, utan Guds förmåga att upprätta det som brustit. (För bikten finns en särskild ordning och det sker enskilt, tillsammans med pastor som har tystnadsrätt, dvs rätten att inte vittna i domstol.)

Andlig vägledning är ytterligare en samtalsform, som vi inbjuder till. Ofta sker andlig vägledning i en serie samtal som syftar till att upptäcka Guds närvaro i våra liv. Fokus i dessa samtal är relationen mellan dig och Gud, att få lyssna inåt och söka Guds tilltal.

Mats Carlsson, pastor och församlingens föreståndare

Elisabet Ravelojaona, pastor med utbildning i Psykodynamisk terapi, steg 1.