Syftet med Tala film - Tala liv är att skapa en mötesplats för att se bra film som berör. Efter filmen får vi möjlighet att dela våra upplevelser i en mindre samtalsgrupp, lyssna in varandras berättelser och på det sättet få en rikare filmupplevelse.

En filmkväll börjar kl. 18.30, med fri entré. Vi får en inledning till den film vi skall se. Vi ser filmen och delar oss efteråt i mindre grupper för samtal, där vi möter tre givna frågor. Vi bryter kvällen senast kl. 21.00.

Ansvarig för filmkvällarna är Mats Carlsson, pastor.

Våren 2024

18/1. DISCOBOY. 2023. 92 min.

Aleksei lämnar i smyg hemlandet Belarus för att ta sig till Paris och gå med i Främlingslegionen. 500 mil söderut kämpar Jomo med sin gerillagrupp för lokalinvånarnas överlevnad mot oljeföretagen i Nigerdeltat. När Aleksei skickas dit som soldat korsas deras vägar, och deras liv förändras för alltid.

15/2 EN SÅNG FÖR MIN DOTTER. 2022. 104 min.

Amaia och hennes partner Javi har precis blivit nya föräldrar och det går snabbt upp för dem att de helt plötsligt har ansvar för ett helt nytt liv. När Javi tvingas ta ett jobb i en annan stad, under flera veckors tid, bestämmer sig Amaia att flytta hem till hennes föräldrars hus i en mysig kuststad i Baskien. Hon vill ha hjälp av dem men inser att, trots att hon själv är mamma, är hon också en dotter.

14/3 JESUS REVOLUTION. 2023. 126 min.

Den unge Greg Laurie söker efter det som är rätt och sant på helt fel ställen ända tills han möter Lonnie Frisbee, en karismatisk hippie-gatupredikant. Frisbee övertygar den stelbente pingstpastorn Chuck Smith om att öppna sin kyrka för stadens hippies, och snart är succén ett faktum. Tusentals personer strömmar till den tidigare döende församlingen för att ta del av Lonnie Frisbees märkliga förmåga att förmedla Guds kraft.

18/4 DE BÄSTA ÅREN. 2021. 129 min.

De bästa åren skildrar 40 år av vänskap och italiensk historia och pepprar samtidigt på med underhållande filmreferenser: stora känslor, stora gester och öden som spänner över generationer. Ändå är det inte storslaget utan en omfamning av det stora i det lilla. Det är inte förrän man ser en sådan film som man minns hur mycket man saknat den.