Gudstjänst 2009-11-15

Goran_smallBilden av Jesus - 2 000 år senare

I Nya Testamentet beskrivs Jesus som en "tekton" vilket är grekiska och betyder att en person arbetar med hård materia, t ex sten eller trä. De äldsta bilderna är av Jesus som finns bevarade är från två hundratalet. Övervägande av bilderna skildrar Jesus som en ung man, med ljus hy, skägglös, framför allt skildrar som en herde.

Ganska snart fixeras en tradition kring Jesu utseende; skägg, långsmalt ansikte, långt hår som byggde på de romerska konstnärernas möte med ortodoxa judar Kostnaderna hade också lätt att avbilda Jesus som herde,
som konung, som helbrägdagörare, men att avbilda Jesus på korset tog betydligt längre tid innan det accepterades fullt ut, och då egentligen först på 800-talet. Så anstötligt ansågs korset vara!

På samma sätt som bilden av Jesus riskerar att fastna i en tradition, så riskerar också hans budskap att göra detsamma.

Jesus varnar för att prioritera andra saker före kärleken till Gud som också är en kärlek till medmänniskan. De två saker som enligt Jesus är de största frestelserna är: pengar och den makt pengar ger samt familjen och den självupptagenhet familjen riskerar att ge.

"Vem är min mor och mina bröder? Den som gör Guds vilja är min bror och syster och mor."

Så säger Jesus till sina lärjungar när hans familj söker honom.

Det finns många barnfamiljer i Andreaskyrkan, men riskerar familjen bli normen i Andreaskyrkan? Finns det inte plats för den som inte kan eller inte vill bilda familj i vår gemenskap?

"Gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga.
Kom sedan och följ mig".

Så säger Jesus till en ung man som också är mycket rik.

Att pengar är en viktig del av vårt samhälle går inte att komma ifrån, men behöver tillåta oss att problematisera detta så det inte alltid finns en ekonomiskt baktanke i allt vi gör, att vi börjar värdera varandra utifrån pengar.

Kommunalrådet i Huddinge, med ansvar för barn och ungdomsfrågor har dömts till dagsböter för brott mot sexköpslagen. Man kan moralisera mycket över hans beteende men det verkligen obehagliga tycker jag var hans svar till journalisten i tidningen Metro:

"Jag fick kontakt med den man som kom hem med en tjej mitt på dagen. Jag betalade 1500 för henne."

Mannen har länge varit aktiv i en kyrka, t o m arbetat en kyrklig organisation, han har säkert gång på gång på gång hört kristendomens centrala tanke om det otänkbara människovärdet, och ändå kunna uttrycka sig att han köper en människa, "betalar 1500 för henne".

Är det detta som Jesus varnar för, att pengar har en tendens att ta över våra tankar och att vi måste vara medvetna om vilka enorma frestelser som finns i vårt ekonomiska samhälle. Det tog 800 år innan korset blev en acceptererad delen av kristendomen. Kapitalismen har kanske funnits i omkring 200 år i vårt land. Hur lång tid stället tar innan förstår de svårigheter som det innebär i vårt samhälle att vara kristen och samtidigt vara verksam i ett samhälle som rör sig så mycket med pengar?

Min bild av Jesus är får man framför allt artonhundratalets och det tidiga nittonhundratalet konstnärer och inte minst de bilder jag fick genom söndagsskolan. Riskerar vi att göra Jesus till en liten svettfri farbror eller är han en levande människa, en Människon med händer som arbetar med tungt virke i mer än 15 år och som har något viktigt att säga oss? Låter vi traditionen göra Jesus ofarlig, tandlös eller får hans budskap också stora konsekvenser i vår livsstil?

Predikan 15 november 2009 av Göran Gustafson