Välkommen till Andreaskyrkan

Andreaskyrkans fasad 2

Vi vill vara en kyrka, öppen för mötet mellan Gud och människor och människor emellan.
Vår önskan är att ge utrymme för en resonerande tro, präglad av den värme och generositet som kännetecknar Jesus.

Andreaskyrkan ligger på Södermalm i Stockholm och tillhör Equmeniakyrkan, ett samfund med ca 60 000 medlemmar i Sverige.

Vad är viktigt för oss? Läs mer

Regnbagsparaply 3Här är alla välkomna!

Titta gärna in på vår fb-sida: andreaskyrkanstockholm
vårt Instagramkonto: andreaskyrkan
och vår pastor Elisabet Ravelojaonas Instagramkonto: pastor.elisabet

Aktuellt kalendarium

Nu börjar renoveringen

Nu börjar renoveringen av Andreaskyrkan. Tre personer i församlingen har lagt ner ett stort arbete i förberedelserna och med att hitta rätt företag för uppdraget. Vid ett församlingsmöte i augusti presenterades vad som nu kommer hända.

Ingvar och Annika SmallIngvar Holmberg, Annika Johansson och Niclas Jonsson - det är gruppen som tagit på sig uppgiften att förbereda den kommande renoveringen av Andreaskyrkan. Efter mycket arbete finns nu ett avtal klart med företaget som ska göra jobbet. Nu i september sätter projektet igång.

De har granskat varje skrymsle av den snart 150-åriga byggnaden. Sammanställt listor över behov i smått och stort. Och lusläst den ena offerten efter den andra. Men nu är förberedelserna klara. Efter beslutet i församlingsmötet den 13 juni att sätta igång renoveringsprojektet har de sista pusselbitarna nu fallit på plats.

När den lilla gruppen vid församlingsmötet den 22 augusti berättar om hur det praktiska arbetet kommer att läggas upp är det tydligt att de både är nöjda och förväntansfulla. De har mötts i mängder av möten, med byggfirmor och med varandra. Äntligen ska arbetet rulla igång.

Den här gången var det Niclas som förmedlade rapporten. Han gjorde det från sitt hem, i ett välbesökt församlingsmöte som var både fysiskt och digitalt.

Det företag som församlingen nu skrivit kontrakt med heter Q-gruppen i Stockholm AB och har stor erfarenhet av den här typen av projekt. En återkommande kund för företaget är Immanuelkyrkans fastighetsbolag Probitas. Företaget presenterar sig själva som ett byggföretag inriktat på om- och tillbyggnader av samhälls- och förvaltningsbyggnader, men att man även har en stolt historik av varsamma ombyggnader i kulturhistoriskt känsliga miljöer.

Det är en kompetens som kommer väl till pass i just Andreaskyrkan.

- Företaget har varit lyhörda inför våra behov, konstaterar Niclas i församlingsmötet.

Här är något av vad som väntar:

• Arbetet startar den 1 september.
  • Det mesta av renoveringsarbetet kommer att ske i undervåningen. Kyrksalen en trappa upp kommer därmed vara tillgänglig, åtminstone för gudstjänster under söndagar.
  • Köket kommer byggas om helt och hållet, vilket gör att det inte är tillgängligt under större delen av tiden.
  • Alla toaletter kommer att åtgärdas, men inte alla samtidigt. Det kommer alltid finnas någon som är tillgänglig.
  • Den modernisering av ventilationen som var planerad till i höst skjuts framåt till våren 2022, men ingår alltså i renoveringsprojektet.

Enligt tidsplanen ska huvuddelen av renoveringen vara klar till första advent i år.

Text och foto: Magnus Stenberg

Faktaruta:

Andreaskyrkan invigdes 1877, då under namnet ”Nya Missionshuset”. Byggandet pågick i två år med C E Hallström som byggmästare. Arkitekterna bakom kyrkbygget var Axel och Hjalmar Kumlien. Först 1917 fick byggnaden namnet Andreaskyrkan. Omfattande renoveringar av kyrkan har genomförts vid flera tillfällen, bland annat 1924 och 1986-87. Vid den senare ombyggnaden lyftes kyrkgolvet upp till läktarnivå, vilket gav rum för församlingssal, kök, kyrktorg, grupprum och expeditioner på markplan.