Vad kostar det?

"Fantastiskt vacker kyrka, i bästa läget på Söder. Hängiven personal ingår. Kaffe kan ordnas varje söndag till självkostnadspris och möjlighet finns till att träffa trevliga, varma och engagerade människor."

connyJag undrar ibland hur det skulle kännas om Andreaskyrkan inte längre fanns. Saknad. Ibland kan jag tänka så för att verkligen förstå vilket värde jag sätter på vår gemenskap. Alla omtänksamma, fina människor som jag får förmånen att möta. Att bli sedd. Vara behövd.

Varje söndag kan jag få del av predikan, sång och annat som ger mig tröst, andrum och glädje.Det är lätt att ta saker och ting för givet. Relationer och en god gemenskap behöver få del av min tid och av mina resurser för att existera.

Att skriva om ekonomi och behov av ständiga gåvor är inte det enklaste man kan ge sig på. Inte desto mindre är det nödvändigt att vi då och då påminner varandra om att vi måste hjälpas åt även när det gäller pengar. Allt blir som bekant dyrare och så länge vi inte blir märkbart fler som hjälps åt är resultatet givet.

Om jag vill ha något bestående måste jag investera i tid och/eller pengar. Andreaskyrkan är som alla andra kyrkor helt beroende av ideellt arbetande människor. Lika beroende är vi av att genom offer, gåvor och kyrkoskatt få in pengar till värme, reparationer, telefoner, lön till Katarina, Göran. Tina och Sven, liksom en massa annat.

Jag är övertygad om att vi som kommer till Andreaskyrkan känner stor uppskattning för allt vi får. Jag undrar - vad skulle du svara om någon frågar dig hur mycket du, i kronor och ören, uppskattar din kyrka och gemenskapen? 100 kr i månaden, 500 kr i månaden, 800 kr i månaden? Går det alls att sätta ett pris? Nja, kanske inte. Vad vi däremot kan fråga oss är om vi har möjlighet att ge lite mer, kanske genom att ordna så att kyrkoskatten går till Andreaskyrkan. Det är ju ändå pengar vi annars inte ser. Jag ber dig bara att se det som ett sätt och en möjlighet att hjälpa till.

Nu är det tack och lov så att vi har en god tradition av generösa medlemmar och besökare i Andreaskyrkan. Utan er alla skulle vi inte ha vår gemenskap kvar i nuvarande form.

Jag ber dig ändå att du funderar över vad du kan göra för Andreaskyrkan? Vi har alla olika ekonomiska förutsättningar men jag hoppas att vi kan känna glädje över att få hjälpas åt efter vår egen förmåga.

Jag vill till sist understryka ett tack från mitt hjärta och från styrelsen till alla er som troget ger pengar till vår verksamhet.

Conny Johansson
Styrelseledamot, Andreaskyrkan