Musik som andlig kraftkälla

När jag skriver detta har Måns Zelmerlöv precis vunnit Eurovision Songcontest med sången Heroes. Dagen efter var vi flera kyrkor som sjöng den på gudstjänsten. Varför då? Jo, för texten (och förstås en härlig melodi). Kanske läser vi inom kyrkan in andra saker. Men för mig är den som i texten beskrivs göra fjärilar av larver, och som finns strax bakom oss när vi är vilse, Gud. Och Gud behöver oss för att ställa saker tillrätta. En kärleksfull uppmuntran att bli hjältar i vår tid. En inspirerande sång full av förtröstan.

Eftersom Gud verkar i hela sin skapelse, kan ju även musik som skapats utanför kyrkans väggar bli en andlig kraftkälla. Ibland är det texten som berör. Andra gånger musiken eller sånger med texter som vi kanske inte just nu förstår, som går rakt in i våra hjärtan. För det är ju det musiken gör – går rakt in i våra hjärtan utan omvägar. Ibland är det detta vi behöver, att få vila i det vi inte alltid förstår eller kan sätta ord på.

På långfredagen söker sig många till kyrkan för att få lyssna till passionsmusiken. Att få vara i det svåra och obegripliga med hjälp av musiken kan vara viktigt. I livets alla skeden vill vi ha musik. I sorg och glädje, att träna till eller slappna av med. Och att själva sjunga får oss att må bättre, det finns det numera forskning på. Hälsovinsterna är stora. Kanske är det också därför Gud vill att vi ska sjunga, för att det är bra för oss.

”Sing God a simple song” av Leonard Bernstein är en av mina favoritsånger. Där inspirerar och motiverar både texten och musiken mig. Och att fysiskt få sjunga och känna sången i min egen kropp är för mig en kraftkälla. Sången har en lite svåröversatt text, men lyder ungefär så här på svenska:

Sjung en enkel sång till Gud för han vill höra just din röst och din sång.
Så gör det, sjung för Guds skull och för din egen skull!

IMG 4367 s

Tina Bergholm