Laganda

Ute på fotbollsplan är fotbollsskolan i full gång. Ett tjugotal barn tränar med Erik och John Alexandersson och Isak Bergholm inför söndagens match mot de vuxna. Samtidigt träffas Katarina Alexandersson, Niclas och Eva Jonsson, Ellinor Cleve, Jonas Bergholm, Maria Edvardsson och Emil Åström (se bild nästa uppslag) för att samtala om vad laganda betyder för oss.
68 ”lagspelare” från Andreaskyrkan har samlats till gemenskapshelg på Björkögården, som ligger på Väddö i Roslagen

angeläget small

När samarbetar vi som ett lag i kyrkan?
Ansvarsgrupperna är viktiga. Det är en stor och viktig uppgift att ställa i ordning inför gudstjänsten och ordna med servering för mellan 40 och 110 personer.
Där behöver någon vara spelfördelare och lagkapten. Associationerna till fotboll kommer av sig själva under vårt samtal.

– Ja det handlar om att hitta sina roller. Det är tydligt att vi är bra på olika saker och tycker om att göra olika saker. Någon tar ansvar för att städa utanför kyrkan, någon ordnar fikat. Att köpa blommor till nattvardsbordet är en uppgift som är viktig för den som inte orkar andra saker och i vår grupp är det tydligt att de verkligen blir valda med omsorg, säger Emil.

Det är viktigt att fördela uppgifter. Om någon gjorde allt blir inte andra sedda, konstaterar vi.

Också gudstjänsten i sig är ett lagarbete mellan ansvarsgruppen, ljudansvariga, och de olika medverkande och hela församlingen.

– Det viktiga är att hitta sin roll. Om vi tänker fotboll igen så märktes det tydligt att Zlatan blev bättre i landslaget när han blev lagkapten. Han växte med ansvaret, säger Emil.

björkögården small

Vad ska lagandan vara till för?
Vi är ju alla med i ett antal lag i livet. Familjen, jobbet, kyrkan, idrottslag med flera. Men vi är alla överens om att det också finns en skillnad i att vara delaktig i gemenskapen i kyrkan. Även om mycket är det samma i att hjälpas åt och stötta varandra så betyder den tro på Jesus vi delar något mer.

Ellinor säger att det hjälper oss också att fördjupa vår tro och att dela vår tro med varandra. Niclas fyller i: I vardagen är man ofta ensam i sin tro. Då blir laget som man träffar i söndagsgudstjänsten viktigt för att känna sig stöttad i sin vardag.
Maria påminner oss om ett uttryck av författaren Ylva Eggehorn där hon säger: ”Gud har utrustat oss med varandra.”

angs smallInga syndabockar
Det starkaste med lagandan i kyrkan är att oavsett i vilket skick man är i får man vara med. Där behöver man inte toppa formen. Det hänger inte på en person om det fungerar och vi utser inga syndabockar om det går fel. Vi får alla leva i förlåtelsen, som vi får ta emot i varje gudstjänst och varje dag av Gud själv.

”När det går bra för laget gläds vi med varandra och när det inte går bra peppar vi varandra”, som en klok förälder sa till sin son på fotbollsskolan.
Och det är ju också det som uttrycks i Efesierbrevet: ”...hela kroppen fogas samman och hålls ihop genom att lederna hjälper och stöder, med den kraft Kristus ger åt varje särskild del. Då växer hela kroppen till och byggs upp i kärlek.”

Och självklart har vårt ”lag” i Andreaskyrkan plats för fler!

Text och bilder: Katarina Alexandersson och Jonas Bergholm