Klubbensborg - en paus från storstaden i sommar

Längtar du efter att ta en paus från storstaden i sommar? Då ska du bege dig till Klubbensborg, som ligger i Mälarhöjden söder om Stockholm, och som är en samlingspunkt för bland annat Andreaskyrkans medlemmar under sommaren. Där ligger till exempel Café Uddvillan längst ut på en lummig udde med bedårande utsikt över Mälaren.

Sedan mitten av 1980-talet bedriver Föreningen Fritidsgården Klubbensborg åretruntverksamhet på Klubbensborg med café, vandrarhem och konferenslokaler i byggnader som har anor från slutet av 1600-talet. På sommaren går det även bra att campa på Klubbensborg. Ett par av byggnaderna är förknippade med minnet av skalden Carl Michael Bellman.

DSC_0080

Klubbensborg öppnar åter sina portar för en ny sommar och hälsar dig välkommen till
ett "stärkande" friluftsliv och glatt kamratskap i kristen anda.

- Våra stora aktiviteter är Julmarknaden, Valborgsmässofirandet och Sommarprogrammet, säger Kristina Rauséus Forsberg som är ordförande i föreningen och som även är arvoderad på heltid för att leda det dagliga arbetet.

Andreaskyrkan är en av föreningens nuvarande sju medlemsförsamlingar och en av de fyra församlingar som sedan 1938 varit med och flyttat ut en del av sin sommarverksamhet hit. Så även i år. Söndagar från och med 3 juni till 26 augusti klockan 16 är det sommarprogram och i anslutning till det "AngeLäget", som leds av den för programmet ansvariga kyrkan. Andreas-kyrkan medverkar med ett klurigt musikkryss för alla åldrar den 10 juni, samt med ord och ton den 19 augusti.
- Om vädret är fint kan man sitta på caféets veranda och fika och ta del av sommarprogrammet som äger rum på scenen utanför fiket. Vardagar går det också bra att äta en enklare lunch här, säger Kristina.

bild

Söndagsskolavslutning med Andreaskyrkan 1957.
Är du med på bilden eller känner du igen någon?

Ett stärkande friluftsliv och ett glatt kamratskap i kristen anda Barbro Dolk som är medlem i Andreaskyrkan deltog redan sommaren 1938 i verksamheten på Klubbensborg. I augusti fyller hon 92 år och hon har många fina minnen från de första somrarna. Bland annat var hon närvarande vid flera söndagsskolavslutningar som Andreaskyrkan höll ute vid Klubbensborg.
- Det var ett stärkande friluftsliv och ett glatt kamratskap i kristen anda på Klubbensborg. Särskilt minns jag midsommarafton 1942. Från Klubbensborg har man nämligen en vidsträckt utsikt över Mälaren och vi var några ungdomar som skulle sova i Bellmansvillan. Men vi gick inte och la oss förrän efter soluppgången.
Barbro vill gärna åka dit även idag. Men hon orkar inte gå från Mälarhöjdens T-banestationen.
- Förr cyklade jag eller tog spårvagnen, och jag hoppas att den yngre generationen i församlingen åker dit och får uppleva samma ungdomliga entusiasm som jag fick vara med om.

Hilda Bergholm, 7 år, medverkade vid ett av förra sommarens musikprogram.
- Jag fick vara med och sjunga "Nils Karsson Pyssling" med Anna. Det var kul. Jag vill gärna åka dit igen. Jag minns också att jag fick köpa glass och dricka. Sen har jag lyssnat på mammas kör när de har sjungit där.
(Reds anmärkning: Anna heter Kastemyr i efternamn och är medlem i Andreaskyrkan och kören Con Spirito.)

Drivs utan vinstintresse
Föreningen Klubbensborg drivs utan vinstintresse och äger alla byggnader samt har tomträtt på marken och ett av föreningens syften med verksamheten är att erbjuda mötesplatser för rekreation och eftertanke. Idag har föreningen även två anläggningar till, en fin lägergård på Gålö och ön Lindholmen utanför Vinterviken.
- Jag är inte uppvuxen i Stockholm och har därför inte någon personlig anknytning till Klubbensborg, säger Ulrika Jacobsson som sitter i Andreaskyrkans och Klubbensborgs styrelser. Men eftersom Andreaskyrkan är en av föreningens sju ägare tycker jag att vi aktivt ska engagera oss i verksamheten.

Lånar pengar
Förr var det många av församlingarnas medlemmar som jobbade som frivilliga på Klubbensborg. Idag är det endast ett fåtal som kommer hit och gör olika insatser. När det gäller programverksamheten och Valborgsmässofirandet bidrar alla medlemsförsamlingar utom en med både program och ansvariga för AngeLäget.
- När vi för några år sedan hamnade i en situation där vi tvingades investera väldigt mycket pengar i brandskyddsåtgärder, vilket resulterade i att vi fick problem med likvida medel, lånade ett antal församlingar ut pengar till Klubbensborg. Idag är Andreaskyrkan en av fyra församlingar som fortfarande lånar ut pengar till Klubbensborg, vilket bidrar till att vi inte behöver ta dyra banklån som kostar oss mer än de 2,5 % ränta som församlingar tar, säger Kristina och tillägger:
- Det här är en idyll och jag är övertygad om att en oas som Klubbensborg behövs i ett samhälle där tempot blir allt stressigare.

Jonas Bergholm