Ny Gemenskap tvingas flytta från city

magnus_small

Magnus Helmner

Född: 1972.

Bor: Södermalm i Stockholm.

Familj: Sambo och sonen Dylan, ett halvår ung.

Bakgrund: Kommer ursprungligen från Jönköpings

län, flyttade i 25-årsåldern till Stockholm för teologi-

studier vid THS. Hoppade av studierna efter ett år

på grund av en livskris. Sedan 2003 anställd av Ny

Gemenskap.

Intresse: Musik (har släppt 3 cd-skivor).

Vad önskar du dig i julkapp?

En lyckad Jul i Gemenskap

I drygt 40 år har den ideella föreningen Ny Gemenskap tagit emot Stockholms hemlösa mitt i city. Människor som inte haft någonstans att ta vägen har haft en oas på Kammakargatan 36. Men nu tvingas verksamheten flytta till Västberga, utanför city.

- Från och med 29 februari 2012 är Ny Gemenskap formellt uppsagda från hyreskontraktet. Hyresvärlden Stiftelsen Stockholms Studentbostäder, SSSB, ska bygga om fastigheten till studentbostäder, säger Magnus Helmner, anställd av Ny Gemenskap.

Även om alla inom föreningen arbetat för att Ny Gemenskap ska vara kvar på Kammakargatan har man nu tackat ja till en lokal som ligger bredvid ett lågtröskelboende. Men för många som lever ett tungt liv i Stockholm och sökt sig till föreningen är flytten dålig. De har inte några ekonomiska möjligheter att åka tunnelbana och buss om de vill ta del av Ny Gemenskaps korttidsboende eller verksamhet med öppet hus.

Vilket stöd önskar ni från församlingarna i Stockholm?

- Att man informerar om att vi finns och att det går att arbeta hos oss som volontär. Och givetvis att man stödjer oss ekonomiskt så gott man kan. Det initiativ som Immanuelskyrkan med flera tagit med luncher för hemlösa på lördagar är också en mycket god sak.

Ny Gemenskap är till för alla. Enligt deras hemsida är man religöst obunden, men har en tradition av politisk medvetenhet, för många förankrad i en kristen värdegrund.

- Vi håller öppet tisdag till och med lördag och har omkring 200 besök per dag. Halva finansieringen sker genom anslag från Stockholms socialförvaltning, övrigt kommer från kyrkor, fonder samt gåvor.

Jul i Gemenskap firar 5-årsjubileum

Magnus är också projektledare för Jul i Gemenskap, som firar 5-årsjubileum i år. Det är ett ideellt arrangemang i Immanuelskyrkan under julhelgen för människor som lever i hemlöshet, ensamhet eller söker ett alternativt julfirande. Bakom initiativet står 17 frivilligorganisationer och församlingar i år.

- Vi startade jul i Gemenskap som ett alternativ till kommersen kring jul, säger Magnus. Gästerna bjuds på julmat, julgodis, julklappar och underhållning.

En del av syftet med jul i Gemenskap är att samla det engagemang som finns för samhällets utsatta och skapa goda relationer mellan dem som vill hjälpa till.

- Det är jättemånga som vill hjälpa till och jobba som volontär. Jag tror att över 200 frivilliga kommer att göra en insats med det praktiska i år.

För att stödja årets arrangemang som äger rum 24, 25 och 26 december används Immanuelskyrkans postgiro 44933.

Jonas Bergholm