På besök i Taizé

taizeNär vi väl kom fram till Taizé efter 30 timmars bussresa tog det ett tag att komma in i gemenskapen och rytmen. Men när vi väl gjort det ville vi bara stanna kvar.
Varför, undrar jag, och får till svar:
-Taizé hade en atmosfär som gjorde att man vågade vara sig själv. Det blev inte så viktigt vad de andra gjorde. Man kunde vara ensam utan att känna sig ensam.

Vid ett av bibelstudierna fck vi i uppgift att gå iväg en timme och bara vara själva i tystnad. Vår upplevelse av det sammanfattas i ett ord, Underbart, men det var inte bara det.
-Jag trodde först att det skulle vara tråkigt, att jag skulle känna mig ensam, men det blev tvärtom. Det var först då jag kunde umgås med mig själv utan att känna mig ensam.
-Men det var jobbigt också därför att man måste möta sina jobbiga tankar. Men när man vågade det blev den där timmen viktig och bra.

Varje dag; morgon, middag och kväll samlades vi till bön som hölls i den stora kyrkan. Det var mäktigare än vi trott med så mycket sång. När man satt i kyrkan och lyssnade till sången så lyfte den hela taket.
-Det var fantastiskt med så många olika människor från hela världen som sjöng på olika språk men som ändå blev till en helhet.
- Det kändes som en vind svepte genom kyrkrummet när vi började sjunga. När man sen släppte in Gud i det stora rummet blev man varm.
Vad bär vi med oss av veckan i Taizé? Framförallt den känsla vi fck av att kunna vara helt sig själv. Att släppa allt och få slappna av. Att bara vara. Att inte vara så påverkad av vad alla andra tycker. Att tystnaden är viktig för att möta Gud och sig själv. Vi lärde oss också att se på problem på ett annat sätt. Att inte vara så orolig.
Olle Jonasson, Marie Zingmark Huld och Ove Kennerberg på vandring. Vad betyder det bröderna gör i Taizé?
-Tack vare att de ber händer något med människor runt omkring dem. De förmedlar en frid som hålls vid liv av att andra kommer dit och får möta den. Vi är också överens om att det inte går att beskriva den, man måste själv uppleva den.
Katarina Alexandersson

Taizé är en ekumenisk kommunitetet som grundades av broder Roger för 60 år sedan. I den lilla byn Taizé i norra Frankrike bor idag 50 bröder. De bjuder in människor från hela världen att dela bönerna, gemenskapen och

måltiderna med dem. Under april-okt finns mellan 500 och 6000 gäster hos bröderna. Läs mer på www.Taizé.fr